کد مطلب:223755 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:119

حرکت هارون بخراسان
هارون برای حركت بخراسان محمد امین را ببغداد گذاشت و مأمون را با خود بخراسان برد.

هارون حالش خوب نبوده مریض شد ولی چاره جز این سفر نداشت و چون نمی توانست حركت كند برای او (محفه) تخت روانی ساختند و او با لشكریانش بطرف خراسان حركت كردند و از راه ری و گرگان و اسفراین بطرف مرو رفت و در دهی كه بنام كهناب بود چهار ماه توقف كرد و بختیشوع طبیب معالج و ملازم او بود. [1] .

منجمین بهارون گفته بودند كه تو در خراسان خواهی مرد لذا از این سفر بیم داشت و



[ صفحه 177]



از طرفی ناگزیر بود در ری كه رسید كسائی نحوی و محمد بن حسن شیبانی فقیه معروف را از دست داد آنجا وفات كردند و گفت:

«دفنا الفقه و الادب فی الری و انصرفنا» [2] فقه و ادب را در ری بخاك سپردیم و حركت كردیم.

از همان ری نامه به حمزة بن عبدالله خارجی نوشت بسیستان فرستاد و او را بوعده و وعید تهدید كرد و اضافه نمود كه اگر از قیام خود دست بكشد و اطاعت كند او را مقام و منصبی ارجمند بدهد ولی حمزه پاسخی شدیداللحن پر از عتاب باو داد [3] هارون دید چاره ای جز جنگ نیست و لذا از گرگان بطوس آمد و رعب و خطری از این جنگ بر دل هارون گذشت كه سبب شدت بیماری او شد و در شب سوم جمادی الاخر سال 193 در قریه نوقان در 49 سالگی درگذشت.

والی خراسان آنروز حمید بن قحطبه بود كه بپاس كشتاری كه در بغداد از سادات عظیم الشأن علوی كرده این منصب را باو داده و او در طوس مجاور نوقان باغی بزرگ داشت و در آن قصری بود كه هارون را باقدام فرزندش مأمون در آن محل دفن كردند و مأمون روی قبر پدر بنائی نهاد كه معروف بقبه هارونی شد و اكنون بارگاه حضرت امام رضا علیه السلام می باشد.

لشكریان حمزه چون بطرف خراسان آمدند و از حركت هارون خبر شدند خوشوقت گشته بطرف ری برگشته و آنجا علی بن عیسی كشته شد.


[1] تاريخ بيهقي ص 47.

[2] تاريخ بيهق ص 227.

[3] تاريخ سيستان ص 162.